Hva er yoga

Å forklare yoga med noen få ord er utfordrende da det er et svært omfattende emne. Man kan kort si at yoga er et system designet for å skape balanse i alle kroppens systemer.

Yoga består av mange forskjellige retninger og metoder, men alle har samme fokus, å forene. Den opprinnelige betydningen av ordet «yoga» på sanskrit er «å forene». Ved å praktisere yoga forenes kropp og sinn, pust og bevegelse. Det kan føre til en bedre balanse i kroppen, økt sinnsro og velvære.  I følge den over 2000 år gamle skriften Yoga Sutra av Patanjali, er yoga “å stilne hjernens fluktuerende tanker”

I Østen har man praktisert yoga siden tidens tann. I vesten har yoga i nyere tid fått større fokus. Vi lever i et samfunn som drives fremover i en rasende fart. Mange mangler bremser og selvinnsikt. Stopper vi ikke opp iblant, vil kroppen vår til slutt si stopp. Da kan veien tilbake være lang. Ved å praktisere jevnlig kan yoga hjelpe deg til å gjenopprette balanse og harmoni.

Når vi i dag hører ordet yoga tenker vi ofte på den fysiske treningen. Kanskje du ser for deg avanserte stillinger og tenker, dette vil jeg aldri få til. Men, yoga er så mye mer. Yoga handler ikke om å strekke seg til tærne, men mer om hva du lærer på veien ned dit. Og det flotte er at yoga er for alle, uansett form og fasong. Du trenger å finne den yogaformen som passer for deg, din kropp og helse. I tillegg til de fysiske stillingene (asanas) er det stort fokus på pust (pranayama) og ulike meditasjons og avspenningsteknikker.

Kunnskapen du får på matta kan du ta med deg i hverdagslivet og lære deg å være tilstede i nuet, selv om du er i en god eller dårlig periode. Ved å bekymre oss for mye for fremtiden eller dvele ved fortiden, kan vi lage mye stress i kroppen. Ved hjelp av de teknikkene du lærer gjennom yoga vil du være bedre rustet til møte både opp og nedturer.

Sentrum Yoga tar yoga på alvor. Vi kan bistå deg om du er ny til yoga, trenger mer informasjon eller kunnskap.

Ditt yogastudio i Haugesund

30 grunner til å utøve yoga

  • Bedre holdning
  • Bedre balanse (lettere å holde deg på bena når du blir eldre og unngå skader ved fall)
  • Du blir sterkere
  • Bedre utholdenhet
  • Mer fleksibel
  • Kan gi deg formål og mening med livet
  • Kan hemme betennelser i kroppen
  • Økt takknemlighet
  • Du kan gjøre det hjemme eller hvor som helst med minimalt av utstyr
  • Økt overskudd og energi (øker oksygenopptak og blodsirkulasjon)
  • Økt effektivitet
  • Økt fokus
  • Styrke leddene
  • Bedre søvnkvalitet og lettere å sovne
  • Kan redusere stress
  • Setter i gang fordøyelsen
  • Kan redusere angst
  • Bedre rustet til å håndtere ubalanser og sykdom
  • Massering av indre organer
  • Styrker nervesystemet
  • Roer sinnet og fjerne bekymringer
  • Fremmer positiv tankegang og selvaksept
  • Sjelefred og indre dialog
  • Gi kroppen restitusjon
  • Bli flinkere til å sette grenser
  • Større kjennskap til egen kropp
  • Minske fare for belastningsskader (ryggplager, skulder/nakke og alle andre sykdommer/tilstander forbundet med stress)
  • En gladere rygg
  • Bedre rustet til å håndtere mentale tilstander som blant annet depresjon
  • Mulighet til å oppleve en tilstand av lykke
Meny